Sklenený zámok – Budiž Euro! 44/2013

ECB nejdú počty. Oslava v Španielsku. Eko spláchnutie. Buď šťastný!

Asi pred rokom sme vás informovali o tom, že Európsku centrálnu banku prekvapila inflácia na stavebnom trhu, ktorá predražila projekt nového sídla ECB o 25% z 800 miliónov na miliardu eur. Prvý odhad pritom bol 500 miliónov. Plánovači, ktorí kormidlujú monetárnu politiku celej eurozóny, však majú s plánovaním vážne problémy. Ubehol len rok a tento sklenený zámok sa opäť predražil, tento krát o 150 miliónov eur.

Nevedomostí je v Európe veľa. V Británii sa chystá referendum o zotrvaní v EÚ. No nastal tu menší problém. Časť Britov totiž nevie, že vôbec v nejakej EÚ sú. Preto sa pôvodne plánovaná otázka „Ste za členstvo Británie v EÚ?“ zmení na „Ste za zotrvanie Británie v EÚ?“.

Francúzi zase nevedia, či daň z finančných transakcií áno, alebo nie. V krajine jej najväčšieho zástancu silnejú hlasy proti. Postavil sa proti nej aj guvernér francúzskej centrálnej banky. Podľa neho predstavuje enormné riziko pre dotknuté krajiny.

Ako sa blíži záver roka, začína byť úplne zjavné, že veľa krajín zase raz nesplní dohodnuté fiškálne limity. Európa premýšľa, čo s tým, a dostala geniálny nápad. Umožní porušiť sľub a predĺžiť termíny tým krajinám, ktoré sľúbia, že uskutočnia reformy. Zatiaľ je to vo fáze diskusie, no niektorí neprajníci tvrdia, že to veľký zmysel nedáva.

Medzi porušiteľov bude skoro určite patriť aj Španielsko. Tam mali dôvod na menšiu oslavu. Po dvoch rokoch už zase raz skončila v krajine recesia kvartálnym rastom 0,1% HDP. Naopak v Taliansku dosiahla nezamestnanosť negatívny rekord 12,5%. Na krajinu dolieha demografická kríza najviac v Európe. Taliani majú po Japoncoch a Monačanoch tretí najvyšší vekový medián na svete a na dôchodky dávajú 14 % HDP. V Grécku zase poistenci najväčšej štátnej poisťovne prišli o možnosť ošetrenia v súkromných klinikách. Tým poisťovňa dlží už 800 miliónov eur, pričom niektoré výkony sú nezaplatené už od roku 2007. Nielen štátny dlh, ale aj dlhy štátnych a pološtátnych firiem sú v krajinách PIIGS veľkým problémom. My takéto problémy poznáme vďaka štátnej pošte či Cargu a vďaka superdividendám ich možno čoskoro spoznáme ešte lepšie.

No ak vyhlásime hlasovanie o najproblematickejší sektor Európy, nevyhrajú železnice ani zdravotníctvo, ale banky. Podľa správy PWC dosiahli delikventné pohľadávky v roku 2012 v Európe 1,2 bilióna eur, dvojnásobok oproti roku 2008.

EÚ rieši aj romantickejšie problémy ako monetárnu politiku, či fiškálne pravidlá. Napríklad mafiu. Pri Európskom parlamente pôsobí aj špeciálny výbor pre organizovaný zločin. Jeho práca málokedy zaujme médiá, no vyjadrenia jeho členov sú niekedy vcelku ostré. Jeho predsedníčka Sonia Alfano tvrdí, že „mafia je už dávno vo veliacej miestnosti, ak sa bavíme o Európe. Má vzťahy s ľuďmi vo všetkých inštitúciách EÚ, v Komisii, v Parlamente, v Rade.“

Vyššie sme spomínali, že Francúzi začali váhať pri dani z finančných transakcií. Váhajú aj pri takzvanej ekodani na veľké vozidlá. Tá je kľúčovým návrhom maličkého spojenca Hollandeho socialistov, Strany zelených. Do večne hladného rozpočtu má priniesť asi miliardu eur ročne. Hoci už boli investované milióny eur do brán, ktoré majú na cestách monitorovať nákladné autá, Hollande začal váhať. Narazil totiž na tvrdý odpor poľnohospodárov, najmä zo oblasti Bretónska. Tí majú v zabrzdenej francúzskej ekonomike už tak čo robiť, aby prežili. Takéto nápady nemá len Francúzsko. Napríklad v USA sa objavil návrh monitorovať pohyb všetkých motorových vozidiel a platenia dane za odjazdený kilometer.

Otázka súkromia ľudí moc netrápi (kto si všimol správu, že NSA odpočúvala nielen kancelárku Merkelovú, ale aj ďalšieho „teroristu“- pápeža?). No prečo nepoužiť tú zelenú daň, ktorú motoristi platia vo väčšine vyspelých štátov za odjazdený kilometer? Volá sa spotrebná daň z palív.

Vskutku, za boj proti (čoraz nejasnejšiemu) globálnemu otepľovaniu sa dá schovať prakticky akékoľvek obmedzenie slobody, či útok na peňaženky občanov. EÚ je v tom brilantný expert. V minulom čísle Budiž Euro! sme spomínali absurdné obmedzenie výkonu vysávačov. Uplynul týždeň a prichádza ešte väčšia absurdita. Mysleli ste si, že sa regulácie vyhýbajú dvom najintímnejším miestam ľudského života – toaletám a posteli? Tak to prvé už nie je pravda. Brusel najnovšie chystá reguláciu splachovania záchodov. Samozrejme nie len tak od boku, predchádzal jej trojročný výskum splachovania za viac ako 100 000 eur. O environmentálnej regulácii sexuálneho života zatiaľ nevieme nič, ale po týchto skúsenostiach si môžete byť istí, že sa v Bruseli už dačo varí. Aj s patričným výskumom.

Takýto nápor byrokracie by zlomilo aj hrdinov Kafkových románov. Uvedomuje si to aj Brusel, preto vypísal tender na psychológa. Ten má vedúcim pracovníkom pomôcť pri problémoch s ich vlastnými úradníkmi.

Byrokracia je nápaditá všade vo svete. Vo Venezuele milujú jednoduché riešenia. Nedostatok toaletného papiera nedávno vyriešili obsadením papierní armádou. Najnovšie vymysleli Ministerstvo šťastia. Jeho úradníci majú zabezpečiť, aby obyvatelia boli šťastní. Krásne a jednoduché. Podoba s Orwellovým Ministerstvom lásky je čisto náhodná.

Buďte po zvyšok týždňa šťastní, inak..!

Martin Vlachynský
31.10.2013

Ak máte záujem odoberať Budiž Euro! ako pdf, napíšte nám na na budizeuro[at]eurokriza.sk

these jewelry and accessories define the trends christina aguilera weight lossClassic 1940s Fashion Trends that are Making a Comeback

Dva komentáre k “Sklenený zámok – Budiž Euro! 44/2013

  1. Daň z palív v USA existuje, len nebola dlho valorizovaná. Bol o tom teraz článok (odkaz na forbes.com) Neviem či je to zelená daň, a čo vlastne je zelená daň, ale neplatí sa za kilometer. To je podľa mňa výhoda oproti čipovaniu, kde by sa platilo za kilometer bez ohľadu na spotrebu.

    Odpoveď
  2. Pri tých ekodaniach je srandovné to, že čím viac človek najazdí, tým sú v prepočte na km nižšie, takže ak človek chce byť z hľadiska tých daní efektívny, tak ich musí ako fixný náklad rozdeliť na čo najviac najazdených km, a teda je motivovaný čo najviac zamoriť životné prostredie 🙂 Ak z nich urobia variabilný náklad, tak to bude mať za dôsledok okamžité zdraženie všetkého, čo sa preváža motorovými vozidlami. Lebo podnikateľ môže určitú dobu v kalkuláciach odignorovať fixné náklady, avšak variabilné náklady ani na sekundu.

    Odpoveď
  3. Vysvetlivka: tou možnosťou “dočasne odignorovať fixné náklady” som samozrejme nemyslel v kalkuláciach odignorovať fixné náklady ako také, ako celok, ale iba ich zvýšenie (samozrejme za predpokladu, že počas doby kalkulačného ignorovania ich prírastku je dostatok likvidity na jeho úhradu)

    Odpoveď

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *